5 kundeservice færdigheder som du skal mestre

Kundeservice er vigtigere end nogensinde. I dag skriver forbrugerne hyppigt klager på de sociale medier og evalueringssider, især hvis de ikke har fået en god service. For nyligt fik jeg en rigtig god service af Spillehallens support og derfor kom jeg til at tænke på gode kundeservice skills. Hvis du ikke kender til Spillehallen endnu, så kan du læse mere om Spillehallen bonus kampagner på denne side. Nedenfor i denne artikel vil jeg gennemgå fem færdigheder, som alle der arbejder med kunder bør tænke på i forbindelse med sit arbejde.

Klar kommunikation

Klar kommunikation danner selve grundlaget for den bedste kundeservice. Du er nødt til at vide hvad kunden vil have og kunne fortælle ham/hende hvad du kan gøre for at hjælpe. Sørg for at formulere dig på korrekt vis ved at udtale ordene højt og tydeligt. Hvis du skal skrive e-mails er kommunikationen også vigtigt. Her skal du tjekke grammatik og stavning samt sørge for at undgå indviklede sætninger og negativt ladede ord.

Lyt med hele kroppen

Det er vigtigt at lytte til hvad kunden siger, så du ved hvordan du kan hjælpe. Udnyt dit kropssprog til at vise at du lytter aktivt ved at have øjenkontakt, at nikke eller ved at smile. Dette gælder både kundeservice face-to-face og over telefonen. Selv hvis du arbejder i et call center, så kan kunden høre igennem telefonrøret når du smiler.

Kontroller dig selv

Hold hovedet koldt i alle situationer, selv når de negative besværgelige kunder prøver på at teste din tålmodighed. Ved at tage en dyb indånding og benytte tålmodighed vil du forhindre dig selv i at sige noget forkert. Dette er en vigtig nøgle til at kunne vende samtalen. Derudover føles det helt fantastisk, når kunder indser at de er forkert på det og i mange tilfælde vil du blive rost, når du håndterer situationen med kontrol.

Tag ansvar

Der er mange som går galt i byen, når de ikke tager ansvar ved at prøve på at give andre skylden eller ved at komme op med en dårlig undskyldning. F.eks. kan en kunde brokke sig over at de ikke har modtaget svar på en mail og er det helt forkert at sige at det er besynderligt fordi mailen er blevet sendt eller ved at skyde skylden på spam mappen. I det 21. århundrede er det meget usandsynligt at mails forsvinder i cyberspace. Det er meget bedre at give en undskyldning og rette op på situationen derefter.

Benyt humor

Humor kan være med til at gøre en situation med en besværlig kunde mere afslappet. Hvis en kunde fortæller en joke, så sætter de pris på at du fniser med dem. Husk at det er vigtigt du griner med dem men aldrig griner af kunderne.

Related Posts